Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beli kereta di Labuan,pastu bawa balik Sabah
27-Apr-2010, 04:05 PM
Post: #1
Beli kereta di Labuan,pastu bawa balik Sabah
Assalamualaikum...

saya baru lagi di forum ni..

Mcm ni.. Saya berminat nak tahu pasal membeli barang di Pulau bebas cukai ni. Misalnya kereta, kalo d Sabah RM30k, kalo beli kat Labuan baru RM26k... Bolehlah save sikit.Tapi mungkin utk org Labuan aja..

saya mau tau, kiranya beli di Labuan, dan Loan bank semua..
Boleh x, kita bawa kereta tu balik sabah..
Nanti bayarlah bulan2 mcm biasa....
Adakah cara begitu dibenarkan oleh dealer N pihak bank?
Atau ada SYARAT2 tertentu kalo nak beli di sana????

Kepada ahli2 Labuanites, tolong beri komen sikit..
Terima kasih atas perhatian anda..
saya amat2 menghargainya...


08-May-2010, 11:31 PM
Post: #2
 
wkslm. Caramu atu memang pintar... tapi sepintar2 mu, pintar lagi kastam. kereta labuan cuma dibenar ke luar dari labuan 30 hari sja dalam setahun. mun kau mau bawa balik sabah tarus, bayar tah cukai arah kastam... mau tau brapa kau bayar? agatah tanya d kastam...hahaha

Bagambus
08-May-2010, 11:33 PM
Post: #3
 
cara yang kedua, kau kawin dengan orang labuan, trus tinggal sana dan beli kereta d sana. x payah lagi pikir cmana mau bayar itu ini untuk bawa kluar dari labuan. hahahha

Bagambus
09-May-2010, 07:59 PM
Post: #4
 
naik sdh liau. bukan 30 hari sudah. nda silap ku 90hari.cua tah 90 bulan. tatap jua ku nda bali plat sini. hahahahaha.
10-May-2010, 03:32 PM
Post: #5
 
salma...senang saja tu....
ko beli saja kereta dr labuan...lawa2/besar2...pastu ko jgn bw keluar dlm masa 5 tahun..( bw keluar sampai 90hari tu ok lah..)
pastu ko bayar kastam....separuh harga kereta tu...
Harga kereta tu waktu ko beli cthnya berharga RM100,000.00 ..setiap tahun harganya pasti akan turun...
sampai 5 - 6 tahun cth kereta tu sudah berharga RM60,000.00.... Ko byr kastam separuh dr harga kereta tu...RM30,000.00...
Boleh untung jua lah mcm atu
(teringat waktu seferry dgn HUMMER yg kena beli oleh urg KK...harga labuan RM300,000.00....harga kk 2 kali ganda... tapi urg KK tu biarkan dulu di labuan beberapa tahun pastu baru bayar kastam,untung separuh dr harga KK...berusin banar urg atu...) :$ :$ :$ :$ :$ :$
20-May-2010, 12:14 PM
Post: #6
 
Terima kasih atas info nya....
Rupanya begitu cara beli kereta di Labuan.. mau save RM5-10 Ribu,tapi kena tunggu lama daaa...
21-May-2010, 07:19 PM
Post: #7
 
Nun Wrote:salma...senang saja tu....
ko beli saja kereta dr labuan...lawa2/besar2...pastu ko jgn bw keluar dlm masa 5 tahun..( bw keluar sampai 90hari tu ok lah..)
pastu ko bayar kastam....separuh harga kereta tu...
Harga kereta tu waktu ko beli cthnya berharga RM100,000.00 ..setiap tahun harganya pasti akan turun...
sampai 5 - 6 tahun cth kereta tu sudah berharga RM60,000.00.... Ko byr kastam separuh dr harga kereta tu...RM30,000.00...
Boleh untung jua lah mcm atu
(teringat waktu seferry dgn HUMMER yg kena beli oleh urg KK...harga labuan RM300,000.00....harga kk 2 kali ganda... tapi urg KK tu biarkan dulu di labuan beberapa tahun pastu baru bayar kastam,untung separuh dr harga KK...berusin banar urg atu...) :$ :$ :$ :$ :$ :$

mksudmu klu beli kereta harganya di semenanjung RM100000
tapi di labuan hanya 70k
pastu nnti mau bawa blk semenanjung kena bayar lagi ka RM50k...?
aku udah konpius ni Big Grin
26-May-2010, 12:19 PM
Post: #8
 
totoro Wrote:
Nun Wrote:salma...senang saja tu....
ko beli saja kereta dr labuan...lawa2/besar2...pastu ko jgn bw keluar dlm masa 5 tahun..( bw keluar sampai 90hari tu ok lah..)
pastu ko bayar kastam....separuh harga kereta tu...
Harga kereta tu waktu ko beli cthnya berharga RM100,000.00 ..setiap tahun harganya pasti akan turun...
sampai 5 - 6 tahun cth kereta tu sudah berharga RM60,000.00.... Ko byr kastam separuh dr harga kereta tu...RM30,000.00...
Boleh untung jua lah mcm atu
(teringat waktu seferry dgn HUMMER yg kena beli oleh urg KK...harga labuan RM300,000.00....harga kk 2 kali ganda... tapi urg KK tu biarkan dulu di labuan beberapa tahun pastu baru bayar kastam,untung separuh dr harga KK...berusin banar urg atu...) :$ :$ :$ :$ :$ :$

mksudmu klu beli kereta harganya di semenanjung RM100000
tapi di labuan hanya 70k
pastu nnti mau bawa blk semenanjung kena bayar lagi ka RM50k...?
aku udah konpius ni Big Grin


Yang saya faham harga 100k, kalau less 70k means kadar cukainya separuh dari 70k iaitu 35K sahaja.. Total 70K + Cukai 35 K = RM105K,

Tapi kalau biarkan kereta di labuan dalam 5 tahun (nilai kereta makin menurun) jadi kadar cukai pun makin kuranglah.... Betulkan ??
24-Jun-2010, 11:15 AM
Post: #9
 
adeh lucu jua bah buat yang kan pok murah membali kereta d labuan ani. tpaksa tah kamu tunggu btahun2 pok cukai kastam turun... paling baik tah kamu tunggu kreta atu sampai 25 tahun d labuan baru tah bawa kluar dari labuan. nah banyak suda penjimatan tu....... tinggal lagi cat bebalik, tukar enjin, mun badan lagi kibar2 suda mun bjalan nah antat betapa d woksop atau btapa tarus tah d rumah kereta atu.heheheheh bah salma...membali tah kau nissan C20 murah tu......jimat suda kau......hehehehe

Bagambus
30-Jun-2010, 10:28 AM
Post: #10
 
C20? bukan vanette kaitu? Paling sanang, beli kereta baru lepas tu ampai di garaj rumah dalam 20-30 tahun. tamat tempoh iddah, boleh lah usahakan apa2 yang patut. kohkohkohkoh.
30-Jun-2010, 08:48 PM
Post: #11
 
awu bah neb.... MPV bah tu.........heheheheh

Bagambus
01-Jul-2010, 12:07 PM
Post: #12
 
atu bukan lagi MPV. mun di seberang, jadi SUV sudah. hahahahaah.




Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)